Πιο ακριβό το «φουλάρισμα» με πετρέλαιο κίνησης από την Πρωτοχρονιά

Μεγάλο το πλήγμα για αγρότες και οδικούς μεταφορείς, τόνισε στη Βουλή ο πρόεδρος του ΣΥΡΙΖΑ, Αλέξης Τσίπρας

Πιο τσουχτερή θα είναι η τιμή του πετρελαίου κίνησης από την 1η Ιανουαρίου 2021, ημερομηνία κατά την οποία θα ξεκινήσει η επιβολή του πράσινου τέλους, το οποίο θα ανέρχεται σε 0,03 ευρώ ανά λίτρο.

Αυτό προβλέπει μία από τις τροπολογίες του υπουργείου Περιβάλλοντος, η οποία κατατέθηκε στο πολεοδομικό – χωροταξικό νομοσχέδιο κατά τη διάρκεια της συζήτησής του στην ολομέλεια της Βουλής.

Σύμφωνα με την τροπολογία, επί του πετρελαίου κίνησης (diesel) «επιβάλλεται πράσινο τέλος ύψους τριάντα ευρώ (30) ευρώ ανά χιλιόλιτρο. Το πράσινο τέλος βεβαιώνεται και εισπράττεται κατά την ίδια χρονική στιγμή με τον ειδικό φόρο κατανάλωσης του προϊόντος αυτού».

Η ρύθμιση προβλέπει ότι η απαλλαγή από τον ειδικό φόρο κατανάλωσης του πετρελαίου , εφαρμόζεται αναλογικά και για το πράσινο τέλος, ενώ καθε ειδικό θέμα θα καθορίζεται με απόφαση του Διοικητή της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων (Α.Α.Δ.Ε.).

Στόχος είναι η συγκέντρωση περίπου 100 εκατομμυρίων ευρώ ανά έτος, τα οποία θα χρηματοδοτούν περιβαλλοντικές δράσεις. Τα έσοδα θα κατευθύνονται – μεταξύ άλλων – για την ενίσχυση των έργων Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας (ΑΠΕ) και την αύξηση του ποσοστού των ΑΠΕ στο ενεργειακό μείγμα, την βελτίωση της ενεργειακής απόδοσης και εξοικονόμησης, την προώθηση της ηλεκτροκίνησης καθώς και για την κάλυψη κοινωφελών σκοπών, δαπανών, μελετών και ερευνών στον τομέα της ενέργειας. Το ποσό θα κατανέμεται κάθε χρόνο ανάλογα με τις ανάγκες με υπουργική απόφαση.

Αν και η επιβάρυνση για τους οδηγούς ΙΧ είναι μικρή, αναμένεται να πλήξει σημαντικά τους επαγγελματίες τους αγρότες ή τους οδικούς μεταφορείς.

βενζινάδικο

Αυτό επεσήμανε μεταξύ άλλων και ο πρόεδρος της αξιωματικής αντιπολίτευσης, Αλέξης Τσίπρας μιλώντας εκτάκτως στην ολομέλεια: «Τα 100 εκ. ευρω ποιοι θα τα πληρωσουν; Οι ίδιοι οι πολίτες ιδιαίτερα οι αγρότες και οι απασχολούμενοι στις οδικές μεταφορές» είπε χαρακτηριστικά.

Η εν λόγω ρύθμιση, η οποια αν και είχε ανακοινωθεί από το υπουργείο μερικές εβδομάδες πριν, ήρθε στη Βουλή ως τροπολογία και μάλιστα μετά την εξέταση του νομοσχεδίου από την ειδική επιτροπή, έχει ήδη ξεσηκώσει αντιδράσεις τόσο από τον κλάδο των βενζινοπωλών όσο και των οδικών μεταφορέων.

Συγκεκριμένα η Ομοσπονδίας Βενζινοπωλών Ελλάδος (ΟΒΕ) με επιστολή που έχει ήδη στείλει στην ηγεσία του υπουργείου Περιβάλλοντος επισημαίνει ότι αποτελεί άλλη μια επιβάρυνση, στις τόσες πολλές που έχουν επιβληθεί στα καύσιμα.

«Μας προκαλεί αισθήματα τιμωρίας των καταναλωτών, των πρατηριούχων καυσίμων και των διαφόρων επαγγελματιών αυτή η ευκολία της αυθαίρετης επιβολής φόρων και τελών στα καύσιμα «δια πάσα νόσο» της οικονομίας και των οφειλών του κράτους. Είναι καιρός να συναισθανθεί η κυβέρνηση ότι ο κλάδος αυτός δεν μπορεί να αποτελεί εύκολη λύση για κάθε περίπτωση ελλειμμάτων σε διάφορους τομείς της οικονομίας».

Προσέθεσαν ότι τα καύσιμα έχουν δεχτεί από την αρχή της οικονομικής κρίσης μια απίστευτη φορολογική επιβάρυνση στο όνομα των χρεών και της οικονομικής κρίσης: «Το φαινομενικά μικρό τέλος για τον τομέα ΑΠΕ δεν μπορεί να δικαιολογήσει την πολιτική επιβάρυνσης των καυσίμων. Ούτε η επίκληση του περιβάλλοντος το δικαιολογεί. Οι καταναλωτές, οι πρατηριούχοι και ειδικά οι επαγγελματικοί κλάδοι που χρησιμοποιούν πετρέλαιο κίνησης όπως π.χ. φορτηγατζήδες, τεχνικά έργα, αγρότες, μεταποίηση, κλπ δεν μπορούν ούτε τη σημερινή φορολογία καυσίμων να σηκώσουν. Η έξοδος από την πανδημία covid19 θα μας βρει όλους υπερχρεωμένους. Δεν είναι δυνατόν σε τέτοιους καιρούς η κυβέρνηση να σχεδιάζει επιβαρύνσεις οποιουδήποτε είδους» καταλήγουν.

Σε αντίστοιχο κλίμα ήταν και η επιστολή που απέστειλαν οι οδικοί μεταφορείς στον υπουργό Περιβάλλοντος, Κωστή Χατζηδάκη με παράλληλη κοινοποίηση στο υπουργείο Μεταφορών.

Στην επιστολή του ο πρόεδρος του Πανελληνίου Συνδικάτου Χερσαίων Εμπορευματικών Μεταφορών, Πέτρος Σκουληκίδης σημειώνει πως η επιβάρυνση των επαγγελματιών ανέρχεται σε 37,20 ευρώ στα 1.000 λίτρα κατανάλωσης, αύξηση που έρχεται να προστεθεί στον υπάρχοντα υπερβολικά υψηλό ειδικό φόρο κατανάλωσης πετρελαίου που είναι 410,00 + Φ.Π.Α . 98,40 = 508,40 ευρώ: «Ο κλάδος των ιδιοκτητών Φ.Δ.Χ . δέχτηκε με μεγάλη αγανάκτηση την πρόθεσή σας να αυξήσετε τον ειδικό φόρο κατανάλωσης του πετρελαίου κίνησης κατά 0,03 ευρώ ανά λίτρο ως επιβολή πράσινου τέλους για να αντιμετωπίσετε το έλλειμα του ειδικού λογαριασμού Α.Π.Ε» .

Οι οδικοί μεταφορείς είχαν ζητήσει από το υπουργείο να μη φέρει μία τέτοια ρύθμιση χαρακτηρίζοντας τη συγκεκριμένη αύξηση «αποκαρδιωτική και εξοργιστικά άδικη, αφού επιβάλλεται κυρίως στις επιχειρήσεις που αντιμετωπίζουν το φάσμα της χρεωκοπίας» .

Πρότειναν μάλιστα στο υπουργείο αντί αυτης της αύξησης να προχωρήσει «σε αύξηση της εισφοράς των προμηθευτών που επωφελούνται πολλαπλάσια ώστε να καλύψετε πλήρως το ποσό».