Πραγματικότητα μέχρι τα μέσα του 2021 ο ψηφιακός φόρος – Τον ετοιμάζουν από το 2013

Η παγκόσμια συμφωνία για την επιβολή του πολυσυζητημένου φόρου επί των ψηφιακών υπηρεσιών βρίσκεται εκ νέου στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων, με τον Οργανισμό Οικονομικής Συνεργασίας και Ανάπτυξης (ΟΟΣΑ), να μεταθέτει τη θέσπισή της για τα μέσα του 2021.

Την ίδια στιγμή, η παγκόσμια κοινότητα παραδέχεται ότι η αδυναμία επίτευξης μιας κοινά αποδεκτής παγκόσμιας λύσης, μπορεί να οδηγήσει σε μείωση του παγκόσμιου ΑΕΠ κατά περισσότερο από 1% ετησίως. «Ένας παγκόσμιος εμπορικός πόλεμος που θα προκληθεί από τις μονομερείς ενέργειες επιβολής ψηφιακών φόρων διαφόρων χωρών ανά τον κόσμο, θα μπορούσε να μειώσει το παγκόσμιο ΑΕΠ κατά περισσότερο από 1% ετησίως», αναφέρει σε επίσημη δήλωσή του ο ΟΟΣΑ.

Τη Δευτέρα 12/10, ο Οργανισμός, με επίσημη ανακοίνωσή του, παραδέχτηκε ότι η όποια προοπτική λύσης δεν θα έρθει νωρίτερα από τα μέσα του 2021. «Η διεθνής κοινότητα έχει σημειώσει σημαντική πρόοδο στην επίτευξη μακροπρόθεσμης συναινετικής λύσης στις φορολογικές προκλήσεις που προκύπτουν από την ψηφιοποίηση της οικονομίας. Συμφωνεί δε να συνεχίσει να εργάζεται για μια συμφωνία έως τα μέσα του 2021», αναφέρει ο Οργανισμός στη δήλωσή του.

Ακανθώδες θέμα

Η επιβολή ενός πρόσθετου φόρου επί των ψηφιακών δραστηριοτήτων, που αφορά, κυρίως, τους κολοσσούς της τεχνολογίας, αποτελεί ένα ακανθώδες θέμα για τις 137 χώρες – μέλη του ΟΟΣΑ. «Το ποτήρι είναι μισογεμάτο. Tο “πακέτο” είναι σχεδόν έτοιμο, αλλά μας λείπει μια πολιτική συμφωνία», ανέφερε τη Δευτέρα ο επικεφαλής του «Centre for Tax Policy and Administration» του ΟΟΣΑ, Pascal Saint-Amans. «Ο COVID-19 έχει προκαλέσει καθυστέρηση. Υπάρχει, ωστόσο, η βούληση να ολοκληρώσουμε γρήγορα», διαβεβαίωσε ο ίδιος. Υπογράμμισε δε ότι η διαδικασία που ξεκίνησε το 2013, μπορεί να στεφθεί με επιτυχία έως τα μέσα του 2021.

«Αναγνωρίζοντας ότι οι διαπραγματεύσεις έχουν επιβραδυνθεί τόσο από την πανδημία COVID-19, όσο και από τις πολιτικές διαφορές, έχουμε εντοπίσει τα πολιτικά και τεχνικά ζητήματα που παραμένουν, ώστε να γεφυρωθούν οι διαφορές απόψεων και να προχωρήσουμε στα επόμενα βήματα της πολυμερούς διαδικασίας», συνοψίζει η επίσημη δήλωση του ΟΟΣΑ.

Απουσία μιας επίσημης συμφωνίας, οι χώρες έχουν υιοθετήσει μια έκθεση που καθορίζει το παγκόσμιο πλαίσιο αυτής της μεταρρύθμισης, η οποία θα ορίζει νέους κανόνες με στόχο «οι μεγάλες κερδοφόρες εταιρίες, που εκτελούν μια διεθνή δραστηριότητα να καταβάλουν το μερίδιο του φόρου που τους αναλογεί στις χώρες, όπου πραγματοποιούν τα κέρδη». Παράλληλα, θα θεσπίζει έναν ελάχιστο παγκόσμιο φορολογικό συντελεστή που θα μπορούσε να καθοριστεί στο 12,5%.

Η υφιστάμενη κατάσταση θα παρουσιαστεί σε νέα έκθεση του Γενικού Γραμματέα του ΟΟΣΑ για τη φορολογία και ήταν προγραμματισμένη να συζητηθεί την Τετάρτη 14 Οκτωβρίου, κατά την συνάντηση των Υπουργών Οικονομικών της G20 και των Διοικητών της Κεντρικής Τράπεζας, υπό την προεδρία της Σαουδικής Αραβίας.

Ο ΟΟΣΑ εκφράζει επίσημα την ανησυχία του για την πιθανή απουσία λύσης στη βάση μιας παγκόσμιας συμφωνίας: «θα μπορούσε να οδηγήσει σε πολλαπλασιασμό των μονομερών ενεργειών για επιβολή φόρων ψηφιακών υπηρεσιών και αύξηση των φορολογικών και εμπορικών διαφορών, που θα υπονόμευαν τη φορολογική βεβαιότητα και τις επενδύσεις».

«Είναι σαφές ότι χρειάζονται επειγόντως νέοι κανόνες για τη διασφάλιση της δικαιοσύνης στα φορολογικά μας συστήματα και για την προσαρμογή της διεθνούς φορολογικής αρχιτεκτονικής στα νέα επιχειρηματικά μοντέλα. Χωρίς μια παγκόσμια -με βάση τη συναίνεση- λύση, ο κίνδυνος περαιτέρω μη συντονισμένων, μονομερών μέτρων είναι πραγματικός και αυξάνεται μέρα με τη μέρα», δήλωσε ο Γενικός Γραμματέας του ΟΟΣΑ, Angel Gyria.

Παγκόσμια φορολογικά έσοδα $100 δισ. ετησίως

Η επιβολή φόρου στα κέρδη των πολυεθνικών της τεχνολογίας (φόρος γνωστός ως GAFA από τα αρχικά το Google, Apple, Facebook, Amazon), θα συνιστά την πρώτη αναμόρφωση των διεθνών φορολογικών κανόνων από τη δεκαετία του 1920 και μετά. Εκτιμάται δε ότι μπορεί να προσθέσει στα παγκόσμια φορολογικά έσοδα $100 δισ. σε ετήσια βάση.

Η αναμόρφωση των φορολογικών κανόνων που εισηγείται ο ΟΟΣΑ, αφορά μεγάλες πολυεθνικές με διασυνοριακές δραστηριότητες και έσοδα άνω των €750 εκατ. Σύμφωνα με την εισήγηση του Οργανισμού, για να εμπίπτει μία πολυεθνική στις νέες φορολογικές διατάξεις θα πρέπει να έχει «συστηματική και σημαντική» αλληλεπίδραση με τους πελάτες στην αγορά μιας χώρας, ανεξάρτητα από το εάν έχει φυσική παρουσία εκεί ή όχι.